Some serious writing

Dagen har hittills spenderat relativt inaktivt framör datorn med mestadels slösurfande och lyssnande på musik. Men inget ont som inte för något gott med sig. Jag har nämligen bestämt mig för att verkligen ta tag i mitt skrivande, på riktigt, och bli seriös med det. Jag ska se till att skriva några smashing texter och sen skicka in till olika tidningar och förlag, för att förhoppningsvis få ett ja från en, eller flera av dem inom en snar framtid. Mitt mål är att jag ska ha minst en publicerad text till hösten. En annan sak jag har kommit fram till är att jag ska skriva något litet varje dag, antingen här i bloggen eller på första bästa tillgängliga papperslapp. Allt för att hålla igång mitt skrivande och sätta fart på mina tankar och fantasin, och eventuellt till och med kunna använda en ide eller känsla för att senare utveckla den och skapa något mer utav den, som en novell, debattartikel eller krönika.

Lite av mina alster tänkte jag publicera här i bloggen, dock känner jag att jag för tillfället inte riktigt har något att lägga upp, då det är mycket kvar att arbeta på vad gäller upplägg, språk och dylikt på de verk jag håller på med för tillfället. Som den perfektionist jag är blir jag heller aldrig riktigt nöjd, så jag antar att det egentligen bara är att lägga upp, för jag vet att jag har åtminstone en krönika som är helt okej. Men, alltid detta men, det känns som att den är så långtifrån klar man kan komma ungefär; det är så himla mycket som jag skulle vilja bättra på och ändra. Saker jag vill lägga till, utveckla, ta bort och så vidare i all oändlighet.

Jag har funderat på att gå en kurs på folkuniversitet eller högskolan för att på så sätt bättra på mitt skrivande och få nya inputs. Tidigare, vad gäller skrivuppgifter i skolan så har jag tyvärr mestadels enbart fått beröm för mitt skriveri, vilket förvisso är bra på så sätt att det har sporrat mig väldigt mycket, och gjort att det är något som jag verkligen finner mycket nöje i och där jag faktiskt känner att jag skulle kunna hålla på med, för att jag skulle kunna bli tillräckligt duktig. Dock, och ett som faktiskt innebär något ganska negativt, inget ont om de svenskalärare jag haft genom åren, så har jag inte fått vad jag känner är tillräckligt mycket kritik och förslag på förbättring. Det har mestadels varit sådant trivialt som fel meningsuppbyggnad och dylikt. Det vill säga sådant som lätt upptäcks vid en korrekturläsning och således egentligen inte har så mycket med själva skrivandet att g öra. Givetvis är även det viktiga aspekter, men det jag känner att jag vill, är att hitta nya verktyg, nya uppslag och få nya infallsvinklar. Fler sätt att uttrycka mig på helt enkelt.

Förutom kurser finns det ju faktiskt en massa, massa, massa information och skrivbloggar på internet, så att ha lite självstudier är ju fullt genomförbart. Det finns även sdidor på internet där man kan lägga upp det man skrivit och så läser de andra medlemmarna det, och kommenterar sedan vad de tycker om det, ger förslag och positiv feedback.

Något som jag känt ett tag nu är att jag inte riktigt haft någon mening med mitt liv, det har känts så innehållslöst och totalt onödigt. Vad har jag att leva för? Är det såhär livet ska vara, att det bara rullar på dag efter dag? Då har jag försökt tänka att nä, jag är den som styr mitt liv, jag håller i tömmarna och styr vagnen dit jag vill. Jag har själv makt över mitt eget liv, och det är bara jag som kan få till de förändringar jag vill ha. Det är bara jag som sätter mina gränser. Men det har inte funkat. Alls. Det har varit något som fattats, och nu vet jag vad det är. Ett mål, en vision, en dröm. Jag hade inget som jag strävade efter att uppnå. Jag var som ett tomt ark, med massa färgkritor bredvid sig. Nu är dock färgläggningen på gång, jag har hittat mitt kall. Eller snarare mina kall. Skrivandet och ridningen. Nu ska jag sätta mig och läsa på writetodone om ett slags recept, eller en mall om man så vill, för hur man ska gå tillväga när man skriver en text. Efter det tänkte jag börja så såmtt på en fantasynovell. Inom de närmaste dagarna planerar jag också att lägga upp en eller kanske rentav två texter som jag tidigare skrivit.


Kommentarer
Postat av: Annikapannika

Vet inte vad som är fel men alla din Å Ä Ö etc. blir bara konstiga märken som komman, slash etc. Jobbigt att läsa i längden:P blir det så för dig eller är det bara hos mig det ser ut så?

2010-05-24 @ 14:31:52
Postat av: Fridäääy

Skrev ju det i slutet, att de inte funkar just nu :P

2010-05-24 @ 14:35:44
Postat av: Annikapannika

Derp ok:P Klarade inte av att läsa hela, gjorde för ont i ögonen:P Men nu kan jag läsa :D

2010-05-25 @ 12:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0